Uchwała Nr XL/282/10
Rady Miejskiej w Brzostku
z dnia 18 maja 2010 roku
w sprawie: określenia wymagań, jakie powinni spełniać przedsiębiorcy ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na świadczenie usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych
Na podstawie art. 7 ust. 3a ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity: Dz. U. z 2005r. Nr 236, poz. 2008 ze zm.; z 2006 r., Nr 144, poz. 1042; z 2008 r. Nr 223, poz.1464; 2009 r. Nr 18, poz. 97, Nr 79 poz. 666, Nr 92 poz. 753, Nr 215, poz.1664), art. 40 ust. 1, art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. 2001r. Nr 142 poz. 1591; z 2002r., Nr 23 poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz. 984, Nr 153, poz.1271, Nr 214 poz. 1806, z 2003r., Nr 80 poz. 717, Nr 162 poz. 1568, z 2004r. Nr 102 poz. 1055, Nr 116 poz. 1203; z 2005r. Nr 172 poz. 1441, Nr 175 poz. 1457; z 2006r., Nr 17, poz. 128, Nr 181 poz. 1337; z 2007r., Nr 48 poz. 327, Nr 138 poz. 974; Nr 173 poz. 1218; z 2008 r., Nr 180 poz. 1111, Nr 223 poz. 1458; z 2009 r., Nr 52 poz. 420, Nr 157 poz. 1241 oraz z 2010 r., Nr 28 poz. 142) - Rada Miejska w Brzostku uchwala, co następuje:
§ 1. 1. Przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na świadczenie usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, jest zobowiązany:
1) złożyć wniosek spełniający wymagania art. 8 ust. 1,1a,2 i 2b ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach;
2) udokumentować posiadanie tytułu prawnego do dysponowania nieruchomością stanowiącą bazę techniczną wyposażoną w :
a) miejsce postojowe dla pojazdów,
b) miejsce do magazynowania pojemników,
3) prowadzić działalność z zachowaniem odpowiedniego standardu sanitarno-
higienicznego, który oznacza dysponowanie możliwościami
organizacyjnymi, technicznymi i finansowymi, które zapewnią systematyczne odbieranie odpadów od właścicieli nieruchomości, z częstotliwością określoną w aktach prawa miejscowego,
4) dysponować sprawnymi technicznie pojazdami specjalistycznymi do odbierania i transportu odpadów, których konstrukcja uniemożliwia rozpylanie i rozwiewanie ładunku, pojazdy mają być dostosowane do warunków miejsca prowadzonej działalności, tak aby nie powodować uszkodzeń infrastruktury technicznej,
5) pojazdy używane do odbioru odpadów komunalnych muszą posiadać aktualne badania techniczne, potwierdzone wpisem w dowodzie rejestracyjnym, homologacją lub ważnym zaświadczeniem, zgodnie z ustawą z dnia 20 czerwca 1997r. – Prawo o ruchu drogowym ( Dz. U. z 2005r. Nr 108, poz. 908 ze zmianami)
6) dysponować sprawnymi technicznie urządzeniami następującego rodzaju:
a) pojemniki, kontenery,
b) pojemniki do selektywnej zbiórki odpadów dla poszczególnych rodzajów odpadów,
c) worki foliowe do selektywnej zbiórki odpadów dla poszczególnych rodzajów odpadów,
7) zapewnić odpowiedni standard usług w szczególności utrzymanie czystości w pobliżu pojemników,
8) wyposażyć właścicieli nieruchomości, z którymi przedsiębiorca posiada podpisaną umowę na odbieranie odpadów komunalnych, w odpowiednie urządzenia przeznaczone do selektywnej zbiórki odpadów w szczególności:
a) surowców wtórnych (szkło, makulatura, plastik)
b) biodegradowalnych,
c) niebezpiecznych,
d) elektrycznych i elektronicznych,
e) odpadów z remontów,
f) wielkogabarytowych,
g) zużytych baterii i zużytych akumulatorów oraz nie segregowanych odpadów komunalnych pozostałych z selekcji,
9) posiadać aktualną umowę lub pisemne zapewnienie stwierdzające gotowość odbioru przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność w zakresie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów w szczególności:
a) surowców wtórnych (szkło, makulatura, plastik),
b) biodegradowalnych,
c) niebezpiecznych,
d) elektrycznych i elektronicznych,
e) wielkogabarytowych,
f) odpadów z remontów,
g) zużytych baterii przenośnych i zużytych akumulatorów przenośnych do dalszego odzysku lub unieszkodliwienia lub posiadać instalację, do której podmiot posiada tytuł prawny, która może zostać wykorzystana do tego celu;
10) posiadać możliwości selekcji odpadów zmieszanych w stopniu umożliwiającym osiąganie w kolejnych latach wskaźników odzysku i recyklingu zgodnie z ustawą o odpadach (tekst jednolity: Dz. U. z 2007r. Nr 39 poz.251, Nr 88 poz. 587; zm. z 2005 r., Nr 175 poz. 1462; z 2008 r., Nr 199 poz. 1227, Nr 223 poz. 1464; z 2009 r., Nr 18 poz. 97, Nr 79 poz. 666, z 2010 r., Nr 28 poz. 145) w sytuacji, gdy selekcja przez właścicieli nieruchomości nie będzie realizowana w stopniu wystarczającym;
11) prowadzić ewidencję przekazanych mu odpadów,
12) pojazdy powinny być oznakowane w widoczny i czytelny sposób, podając nazwę firmy, adres oraz numer telefonu,
13) przedsiębiorca powinien udokumentować możliwość spełnienia wymogu mycia i dezynfekcji pojazdów,
14) do prowadzenia ewidencji umów na świadczenia usług objętych zezwoleniem,
15) do 15 dnia każdego miesiąca przekazywać Burmistrzowi Brzostku wykaz właścicieli nieruchomości, z którymi w poprzednim miesiącu zawarł umowy na odbieranie odpadów komunalnych oraz wykaz właścicieli nieruchomości, z którymi w poprzednim miesiącu umowy zostały rozwiązane lub wygasły. Wykaz musi zawierać: imię i nazwisko lub nazwę oraz adres właścicieli nieruchomości, adres nieruchomości datę zawarcia umowy oraz listę osób, które nabyły usługę odbioru odpadów komunalnych,
16) potwierdzać pisemnie wykonanie usługi wystawiając zleceniodawcy dokument, który powinien zawierać, co najmniej: nazwę usługi, imię i nazwisko lub nazwę firmy, adres właściciela nieruchomości, adres nieruchomości którego usługa dotyczy, datę usługi;
17) posiadać aktualne zezwolenie na transport odpadów,
18) do składania ( w terminie: do końca pierwszego kwartału za poprzedni rok kalendarzowy) Burmistrzowi Brzostku informacji dotyczącej masy poszczególnych odpadów komunalnych, w tym wymienionych w § 1 ust. 1 pkt. 8, odebranych z terenu Gminy Brzostek.
§ 2 . 1. Przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na świadczenie usług w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych jest zobowiązany:
1) złożyć wniosek spełniający wymagania art. 8 ust. 1, 1 a, 2a ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ;
2) udokumentować posiadanie tytułu prawnego do dysponowania
nieruchomością stanowiącą bazę techniczną wyposażoną w:
a) miejsce postojowe dla pojazdów,
b) miejsce do mycia pojazdów,
3) w przypadku niemożności spełnienia obowiązku ustalonego w § 2 ust. 1, pkt
2b podmiot jest zobowiązany udokumentować przekazanie tego obowiązku
innemu podmiotowi w formie pisemnej umowy;
4) pojazdy używane do transportu nieczystości płynnych muszą posiadać
aktualne badania techniczne, potwierdzone wpisem w dowodzie
rejestracyjnym homologacją lub ważnym zaświadczeniem, zgodnie z ustawą
z dnia 20 czerwca 1997r.- prawo o ruchu drogowym( Dz. U. z 2005r, Nr 108,
poz. 908 ze zm.);
5) pojazdy powinny spełniać wymagania rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 12 listopada 2002roku w sprawie wymagań dla pojazdów
asenizacyjnych ( Dz. U Nr 193, poz. 1617);
6) znakować w sposób trwały i widoczny nazwą firmy tabor samochodowy i
specjalistyczny;
7) pojazdy powinny być oznakowane w widoczny i czytelny sposób, podając
nazwę firmy, adres oraz numer telefonu;
8) pojazdy dostosować do warunków miejsca prowadzonej działalności, tak
aby nie powodować uszkodzeń infrastruktury technicznej,
9) do udokumentowania wymogu mycia i dezynfekcji pojazdów;
10) przedłożyć umowę lub pisemne zapewnienie stwierdzające gotowość
odbioru nieczystości ciekłych przez stację zlewną;
11) do prowadzenia ewidencji umów na świadczenie usług objętych zezwoleniem,
12) do 15 dnia każdego miesiąca przekazywać Burmistrzowi wykaz właścicieli
nieruchomości, z którymi w poprzednim miesiącu zawarł umowy na
opróżnianie zbiorników bezodpływowych oraz wykaz właścicieli
nieruchomości, z którymi w poprzednim miesiącu umowy uległy
rozwiązaniu lub wygasły. Wykaz musi zawierać: imię i nazwisko lub nazwę
oraz adres właścicieli nieruchomości, adres nieruchomości, datę zawarcia
lub rozwiązania umowy oraz listę osób u których wykonano usługę
opróżniania zbiornika i transport nieczystości ciekłych,
13) potwierdzać pisemnie wykonanie usługi wystawiając zleceniodawcy dokument, który winien zawierać co najmniej: nazwę usługi i jej ilość, imię i nazwisko lub nazwę firmy, adres właścicieli nieruchomości, adres nieruchomości której usługa dotyczy, datę wykonania usługi.
§ 3. 1. Przedsiębiorca prowadzący działalność na podstawie zezwolenia na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz zezwolenia na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych, nie może odmówić zawarcia umowy usuwania odpadów komunalnych lub nieczystości ciekłych z właścicielem nieruchomości położonej w obszarze wykonywanej działalności z uwzględnieniem przepisów ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz przepisów prawa miejscowego, wojewódzkiego i gminnego planu gospodarki odpadami.
2. Po uzyskaniu zezwolenia w gestii przedsiębiorcy będzie dotrzymanie odpowiednich poziomów odzysku odpadów komunalnych i odpowiedniego poziomu ograniczania odpadów biodegradowalnych zgodnie z gminnym planem gospodarki odpadami i regulaminem utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Brzostek.
3. Przedsiębiorca musi zapewnić ciągłość świadczonych przez siebie usług w przypadku unieruchomienia (awaria, wypadek, inne) własnego sprzętu specjalistycznego.
4. Przedsiębiorca, który uzyska zezwolenie obowiązany jest, uwzględniając zapisy wojewódzkiego i gminnego planu gospodarki odpadami, do odzysku odpadów komunalnych poprzez poddanie ich recyklingowi lub przekazanie ich innemu podmiotowi prowadzącemu działalność w zakresie odzysku odpadów komunalnych.
5. Przedsiębiorca musi zapewnić gotowość zawarcia umowy odbioru odpadów komunalnych lub nieczystości ciekłych z każdej nieruchomości położonej na terenie gminy Brzostek.
6. Opłaty za odbieranie odpadów komunalnych lub nieczystości ciekłych pobierane przez przedsiębiorcę nie mogą być wyższe niż stawki ustalone przez Radę Miejską w Brzostku w drodze uchwały.
§ 4. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Brzostku.
§ 5. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podkarpackiego.