ZARZĄDZENIE Nr 62/12
Burmistrza Brzostku
z dnia 22 maja 2012 r.
w sprawie przygotowania i zapewnienia działania systemu wczesnego ostrzegania
o zagrożeniach ludzi i środowiska na terenie gminy Brzostek.
Na podstawie art. 17 ust. 6 i 7 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 241, poz. 2416 z późn. zm.), art. 16 ust. 2 pkt 3, art. 18 ust. 2 i art. 20 ust.1 pkt 3 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r.
o zarządzaniu kryzysowym (j.t. Dz.U. Nr 89, poz. 590 z późn. zm.), § 3 pkt 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju, szefów obrony cywilnej województw, powiatów i gmin (Dz.U. Nr 96, poz. 850), § 4 pkt 1 lit d, § 7, § 10 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia
16 października 2006 r. w sprawie systemów wykrywania skażeń i właściwości organów w tych sprawach (Dz.U. Nr 191, poz.1415) oraz „Wytycznych Szefa Obrony Cywilnej Kraju z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie ogólnych zasad przygotowania i zapewnienia działania systemu wykrywania i alarmowania (SWA) oraz systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach (SWO) w województwach, powiatach i gminach” w związku z Zarządzeniem Nr 281/11 Wojewody Podkarpackiego - Szefa Obrony Cywilnej Województwa z dnia
29 grudnia 2011r oraz Zarządzenia Nr 10/12 Starosty Dębickiego - Szefa Obrony Cywilnej Powiatu z dnia30 marca 2012 r. zarządza się, co następuje:
§ 1
1.W celu zapewnienia skutecznego uzyskiwania i wymiany informacji
o zagrożeniach ludzi i środowiska oraz ostrzegania i alarmowania ludności w przypadku ich wystąpienia w czasie pokoju, tworzy się na obszarze gminy Brzostek system wczesnego ostrzegania (SWO) zwany dalej „gminnym SWO”.
2. Gminny SWO stanowi integralną część zorganizowanego na terenie gminy systemu wykrywania i alarmowania (SWA), którego strukturę organizacyjną oraz zasady działania reguluje Zarządzenie Nr 106/11Burmistrza Brzostku – z dnia 12 grudnia 2011r. w sprawie przygotowania i zapewnienia działania systemu wykrywania i alarmowania na terenie gminy Brzostek.
3. Gminny SWO funkcjonuje w czasie pokoju w trybie ciągłym i realizuje przypisane mu zadania, o których mowa w § 2 ust. 1 w czasie sytuacji kryzysowych generujących zagrożenia ludzi i środowiska, poza okresami obowiązywania stanów nadzwyczajnych oraz wyższych stanów gotowości obronnej państwa.
4. W czasie wprowadzenia stanów nadzwyczajnych oraz wyższych stanów gotowości obronnej państwa, gminny SWO w całości wchodzi w skład rozwijanego w tych stanach na obszarze gminy systemu wykrywania i alarmowania (SWA).
§ 2
1. Do zadań gminnego SWO należy w szczególności:
1) monitorowanie sytuacji kryzysowych, które generują zagrożenia ludzi
i środowiska, na każdym etapie ich rozwoju;
2) zapewnienie obiegu informacji o zagrożeniach między organami administracji
publicznej oraz podmiotami uczestniczącymi w realizacji procedur ich zwalczania;
3) uruchamianie i realizowanie procedur ostrzegania i alarmowania ludności oraz jej
informowanie o sposobach postępowania, stosownie do rodzaju i zasięgu zaistniałych
zagrożeń;
4) realizowanie przedsięwzięć w ramach procesu analityczno – decyzyjnego mającego
na celu przeciwdziałanie skutkom wystąpienia katastrof naturalnych
i awarii technologicznych, a w szczególności:
a) wypracowywanie wniosków i propozycji do decyzji terenowego szefa obrony
cywilnej w zakresie prowadzenia działań ratowniczych i ochronnych
b) opracowywanie ocen eksperckich mających na celu diagnozowanie aktualnego
stanu zagrożenia oraz prognozowanie jego rozwoju;
c) doradztwo specjalistyczne w zakresie ograniczania zasięgu i skutków
oddziaływania zagrożeń.
5) uruchamianie działań interwencyjnych zgodnie z kompetencjami wynikającymi z
odrębnych przepisów.
2. Struktury organizacyjne gminnego SWO wykonują także inne zadania, niż wymienione w ust. 1, które są stawiane wg właściwości miejscowej przez terenowego szefa obrony cywilnej oraz wynikają z rozwoju sytuacji kryzysowej na administrowanym przez nich terenie.
3. Gminny SWO wchodzi w skład powiatowego SWO nadzorowanego przez Starostę Powiatu Dębickiego.
§ 3 1. W skład gminnego SWO wchodzą:
właściwe komórki organizacyjne Urzędu Miejskiego wskazane przez Burmistrza Brzostku– Szefa Obrony Cywilnej Gminy, zapewniające realizację zadań SWO: Referat Spraw Obywatelskich – stanowisko ds. wojskowych obrony cywilnej i ochrony przeciwpożarowej
1)OSP z terenu gminy Brzostek – Komendant Gminny OSP
2)Komisariat Policji w Brzostku;
3) Zakład Gospodarki Komunalnej w Brzostku;
4) Centrum Kultury i Czytelnictwa w Brzostku;
5) Gminny Zespół Obsługi Szkół i Przedszkoli w Brzostku;
6) Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Brzostku;
7)Samodzielny Gminny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Brzostku;
8) Lekarz Weterynarii w Brzostku;
9) Operatorzy telekomunikacyjni;
10) Podkarpacki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w Rzeszowie
Inspektorat Dębicko- Ropczycki w Dębicy;
11) Podmioty o kluczowym znaczeniu dla życia społeczno – gospodarczego gminy
(energetyka, gazownictwo, transport, gospodarka komunalna, gospodarka leśna itp.);
12) Inne podmioty, niż wymienione w punktach: 1-11, które w ocenie terenowego szefa obrony cywilnej szczebla gminnego, są istotne z punktu widzenia zapewnienia bezpieczeństwa ludności na administrowanym terenie.
§ 4
1. Jednostkami organizacyjnymi i podmiotami gospodarczymi mającymi siedzibę poza obszarem gminy Brzostek i współpracującymi z GCZK w realizacji przedsięwzięć na rzecz gminnego SWO są:
1) Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego w Dębicy;
2) Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej w Krakowie;
3) TAURON Dystrybucja S.A. Oddział w Dębicy;
4) Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Krakowie;
5) Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Krakowie;
6) Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Dębicy;
7) Powiatowy Inspektorat Sanitarno-Epidemiologiczny w Dębicy;
8) Podkarpacki Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa
w Rzeszowie - Terenowy Oddział w Dębicy;
9) Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Dębicy;
10) Rozgłośnie radiowe i stacje telewizyjne (operatorzy telewizji kablowej);
11) Zarząd Dróg Powiatowych w Dębicy;
12) Jednostki organizacyjne nadzorowane przez Dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg
Krajowych i Autostrad Oddział w Rzeszowie;
3) PGNiG S.A. Karpacki Oddział Obrotu Gazem Gazownia w Tarnowie, Biuro
Obsługi Klienta w Dębicy;
2. Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej w Krakowie realizuje przedsięwzięcia,
o których mowa w ust.1 zgodnie z:
1) uregulowaniami rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 22 sierpnia 2007r.
w sprawie podmiotów, którym państwowa służba hydrologiczno-meteorologiczna
i państwowa służba hydrogeologiczna są obowiązane przekazywać ostrzeżenia, prognozy, komunikaty i biuletyny oraz sposobu i częstotliwości ich przekazywania (Dz.U. Nr 158. poz. 1114);
2) procedurami określonymi w Gminnym Planie Zarządzania Kryzysowego oraz Gminnym Planie Operacyjnym Ochrony przed Powodzią.
3. Placówki podległe jednostkom i podmiotom gospodarczym, o których mowa w ust. 1, w przypadku wystąpienia zagrożeń w rejonach swojego działania, są zobowiązane do realizacji przedsięwzięć na potrzeby gminnego SWO:
1) zgodnie z kompetencjami wynikającymi z odrębnych przepisów;
2) we współdziałaniu z właściwymi terenowo komórkami organizacyjnymi urzędu gminy realizującymi zadania SWO.
§ 5 Nadzór i koordynację funkcjonowania gminnego SWO zapewnia:
1) Burmistrz Brzostku – Szef Obrony Cywilnej Gminy
§ 6
1. Organem administracji publicznej właściwym w zakresie uruchamiania procedur informowania, ostrzegania i alarmowania ludności w przypadku wystąpienia zagrożeń ludzi
i środowiska, w szczególności podjęcia decyzji o uruchomieniu systemów alarmowych w celu emisji sygnałów alarmowych oraz nadania stosownych komunikatów przez środki masowego przekazu jest: Burmistrz Brzostku – Szef Obrony Cywilnej Gminy.
2. Organ administracji publicznej podejmujący na administrowanym terenie działania,
o których mowa w ust.1 niezwłocznie powiadamia o tym organ wyższego szczebla,
w rozumieniu regulacji prawnych w zakresie zarządzania kryzysowego i obrony cywilnej.
3. Organ administracji publicznej wyższego szczebla może polecić, jeśli wymaga tego potrzeba zapewnienia skutecznej ochrony ludności przed skutkami zagrożenia, organowi niższego szczebla uruchomienie procedur, o których mowa w ust. 1.
4. Zadania, o których mowa w ust. 1-3 organ administracji publicznej (terenowy szef obrony cywilnej), realizuje za pośrednictwem komórek organizacyjnych urzędu gminy, które realizują zadania SWO.
5. Całokształt przedsięwzięć dotyczących współpracy ze środkami masowego przekazu
w zakresie informowania społeczeństwa o zagrożeniach, na poziomie gminnym koordynuje Sekretarz Gminy.
6. Przedsięwzięcia, o których mowa w ust. 5 Sekretarz wykonuje we współpracy ze służbami prasowymi podmiotów tworzących gminny SWO.
7. Każda jednostka organizacyjna i podmiot gospodarczy włączony do gminnego SWO, który jako pierwszy uzyska informację o zaistnieniu zagrożenia ludzi i środowiska jest zobowiązany do:
1) niezwłocznego przekazania stosownej informacji do GZZK lub komórki organizacyjnej urzędu gminy, która realizuje zadania SWO;
2) podjęcia działań mających na celu przeciwdziałanie skutkom zaistniałego zagrożenia, zgodnie z kompetencjami wynikającymi z odrębnych przepisów oraz właściwymi dla danego zagrożenia procedurami systemu zarządzania kryzysowego.
§ 7
Włączenie jednostki organizacyjnej lub podmiotu gospodarczego do gminnego SWO, nie powoduje zmian dotyczących jego podległości oraz zadań należących do jego zakresu działania, określonych odrębnymi przepisami.
§ 8
Akty prawne, dokumenty i procedury normujące funkcjonowanie gminnego SWO, na szczeblu gminnym muszą spełniać wymóg spójności, pod względem formalnym
i merytorycznym z właściwymi aktami, dokumentami oraz procedurami systemu zarządzania kryzysowego.
§ 9
1. Burmistrz Brzostku – Szef Obrony Cywilnej Gminy dostosuje wg właściwości terenowej i rzeczowej w zakresie zarządzania kryzysowego i obrony cywilnej, w drodze zarządzeń, istniejący gminny system wczesnego ostrzegania do wymogów zarządzenia.
2. Zadania, o których mowa w ust. 1 muszą uwzględniać lokalne uwarunkowania realizacji zadań z zakresu zarządzania kryzysowego i obrony cywilnej, wynikające z miejscowej specyfiki zagrożeń.
§ 10
1. Nadzór w trakcie bieżącej działalności i koordynowanie całokształtu przedsięwzięć związanych z wykonaniem zapisów zarządzenia powierza się pracownikowi ds. wojskowych obrony cywilnej i ochrony przeciwpożarowej.
2. Gotowość do działania gminnego SWO, zgodnie z uregulowaniami zarządzenia ustala się na dzień 22 maja 2012 r.
§ 11
Traci moc Zarządzenie Nr 26/06 Wójta Gminy Brzostek Szefa Obrony Cywilnej Gminy
z dnia 10 kwietnia 2006 r. w sprawie organizacji systemu ostrzegania o zagrożeniach ludzi i środowiska na terenie gminy Brzostek.
§ 12 Zarządzenie wchodzi w życie z dniem wydania.